شريط اخبار شخبطة ملوكى

الثلاثاء، أكتوبر ٣١، ٢٠٠٦

الغيرة و الحميه هل هى صفة محموده ام مذمومة؟

مقال رددت به فى احد المجموعات على لوم اعضاءه لى بالعصبيه فى ردى على مقال احد الاقباط ممن يهاجموا الاسلام باستمرار ، جاء ردى عليه عنيفا قاسيا ، طلبوا الحوار الهادئ واعطاؤه فرصه لحرية التعبير والرد على مقالاته المتتاليه بضبط النفس ...
الغيرة على الوطن وعلى الاهل و العرض هى من الصفات التى تحاول كل امة غرسها فى مواطنيها منذ الصغر ، و تحاول الحكومات تنميتها فى الكبار و استغلال تلك الغيرة و الحميه فى النهوض و التقدم ، والحميه و الغيره على الدين صفة محمودة ، اعتقد اننى لا ابالغ - من وجهة نظرى - ان قلت انها يجب ان تكون فى المسلم ، و لكنها تختلف من فرد الى اخر ، ومن زمن الى زمن ، ومن موقف الى موقف حسب خلفيات التربيه و سلوك المسلم نفسه ، ويبرر ذلك حرص الرسول صلى الله عليه و سلم ان يكون بجوار الحليم الصديق ابو بكر شخصيه كشخصية عمر ابن الخطاب الغيور على دينه ، الذى لا يقبل فى الحق لومة لائم حتى وان كانت ثورته تلك للحق كانت تظهر احيانا امام رسول الله صلى الله عليه و سلم ، فكان يقوم غيرته و انفعاله باللين لانه يعرف انه محب لدينه غيور عليه ، لم يتهمه الرسول صلى الله عليه و سلم ولا احد من الصحابه انه عصبي او منفعل او ان غيرته تلك مضره ، لان النموذج الغيور مطلوب و دوره فعال كما الحليم تماما ، ولم تمنع مهابة عمر فى قلوب الكثير من الصحابه ان يقول الرسول صلى الله عليه و سلم فيه ( لو كان بعدي نبيّ لكان عمـر بن الخطاب ) رواه الترمذي .
الفاروق الذى كانت غيرته التى لا تقبل النقاش محل تاييد القران فى مواضع عدة اذكر منها
قال عبد الله بن مسعود رضي الله عنه ، فضل الناس عمر بن الخطاب بأربع : بذكر الأسرى يوم بدر ، أمر بقتلهم ، فأنزل الله تعالى { لّوًلا كٌتّابِ مٌَنّ اللَّهٌ سّبّقّ لّمّسَّكٍمً فٌيمّا أّخّذًتٍمً عّذّابِ عّظٌيمِ } الأنفال 68.
وبذكر الحجاب ، أمر نساء النبي أن يحتجبن ، فقالت زينب : إنك ( علينا ) يا ابن الخطاب والوحي ينزل في بيوتنا ، فأنزل الله { وإذّا سّأّلًتٍمٍوهٍنَّ مّتّاعْا فّاسًأّلٍوهٍنَّ مٌن ورّاءٌ حٌجّابُ } الاحزاب 53 ، وبدعوة النبي صلى الله عليه وسلم (اللهم أيدالإسلام بعمر ) وبرأيه في أبي بكر) رواه أحمد.
ومن الأمثلة على تأييد الوحي لعمر أنه لما نزل قوله تعالى {يّا أّيٍَهّا الَّذٌينّ آمّنٍوا لا تّقًرّبٍوا الصَّلاةّ وأّنتٍمً سٍكّارّى" حّتَّى" تّعًلّمٍوا مّا تّقٍولٍونّ ولا} النساء 43 . طلب عمر رضي الله عنه من الله أن ينزل لهم في الخمر بيانا شافيا فأنزل الله { يّا أّيٍَهّا الَّذٌينّ آمّنٍوا إنَّمّا الًخّمًرٍ والمّيًسٌرٍ والأّنصّابٍ والأّزًلامٍ رٌجًسِ مٌَنً عّمّلٌ ?شَّيًطّانٌ فّاجًتّنٌبٍوهٍ لّعّلَّكٍمً تٍفًلٌحٍونّ } المائدة 90 .
ومن الأمثلة عندما توفى عبد الله بن أبي سلول زعيم المنافقين طلب ابنه من النبي صلى الله عليه وسلم أن يصلي عليه فوافق ولكن عمر أعترض على الطلب فنزل الوحي يؤيد قول عمر في قوله تعالى { ولا تٍصّلٌَ عّلّى" أّحّدُ مٌَنًهٍم مَّاتّ أّبّدْا ولا تّقٍمً عّلّى" قّبًرٌهٌ إنَّهٍمً كّفّرٍوا بٌاللَّهٌ ورّسٍولٌهٌ ومّاتٍوا وهٍمً فّاسٌقٍونّ } التوبة 84


الفاروق لم اره مرة يلين فى حق من حقوق الله الا فى موقف واحد ، غير الله له قلب الحليم الصديق ابو بكر ليرده الى سابق عهده وكان ذلك فى موقف حروب الردة التى كان راى عمر فيها ان يتنازل عمن يصلى ومنع الزكاه ، ويقاتل فقط من ارتد كلية عن الاسلام ، فابى الصديق ان ينقص الدين فى حياته و قال مقولته الشهيره لعمر : " رجوت نصرتك وجئتني بخذلانك ؟ أجبار في الجاهلية وخوار في الإِسلام ؟ إنه قد انقطع الوحي، وتمَ الدين، أوَ ينقص وأنا حي؟ أليس قد قال رسول الله صلى الله عليه وسلم إلا بحقها، ومن حقها الصلاة وإيتاء الزكاة، والله لو خذلني الناس كلهم لجاهدتهم بنفسي" .
اذن عمر رضى الله عنه كان كالسيف قاطع لا يقبل بانصاف الحلول ، وكان محمودا مقربا ولا يقلل ذلك من قيمته بالعكس فقد اهل ذلك الانفعال للحق عمر ان يكون اعدل من حكم المسلمين ، و الكل يطمح فى يوم من ايام عمر ، ولم يمنع ذلك الانفعال عمر من نصرة اهل الذمة و القصاص لهم ان اسئ لهم من مسلم كما فعل من القبطى، و معاهدتهم وعدم الجور على حقوقهم مثلما فعل مع نصارى بيت المقدس.
اخوانى الاعزاء اقسم اننى لم اقصدها رسالة دينية ولا دعوية ، ولا انتظر رد على ما ذكرته ، و لكنه توضيح موقف ، لاننى رايت من اللوم الكثير ولم يبرره لى ذكر الاية الكريمه التى كانت تصف بكل دقة حالة نفسية اعيشها
{وقد نزل عليكم في الكتاب أن إذا سمعتم آيات الله يكفر بها ويستهزأ بها فلا تقعدوا معهم حتى يخوضوا في حديث غيره إنكم إذاً مثلهم}
فاضطررت لشرح موقف مقارب لموقفى و صفات عظيم اكاد امسها من بعيد ، ارجو ان تتفهموا وتتذكروا اننى لم انفعل لتلك الدرجة من قبل الا مرة واحده و كانت لدينى ايضا ، انا لست من افضل الناس و لكننى غيور ، واكره استنزاف الجهود و القاء مقالات الهجوم بلا هوادة لتعكير الجو الصافى الودود بيننا.
قصدت وجه الله تعالى وقصدت نفى التقصير عنا و الله يعلم ما فى صدرى ، وغايتى ، فان كنت اخطات فكان ذلك محاولة لمرضاة الله تعالى اثاب على الاجتهاد بها ، وان كنت اصبت فتلك الغاية التى ارجوها.
دمتم بكل الخير و الحب و النقاء
طارق المموك

الاثنين، أكتوبر ٣٠، ٢٠٠٦

قصيدة / رفقا مولاتى ...

رفقا مولاتى ..

انت يا من تسكنين بمهجتى ..
وتنثرين الورود فى حدائقى ..
وتلعبين .. وتختفين ..
وتسكنين فى شرايين قلبى ..
وتركضين ..
وتزرعين القمح ..
وتبذرين الحَبَ فى حقولى ..
فترتوين ..
وتسقيننى من حنايا القلب ..
الف لحن من غرام ..
تنشدين ..
أحبك ..
أحبك يا حبيبة الكلماتِ..
ويارفيقة قصائدى ..
ويا روعة البسماتِ..
أحبك قبل ولاده الحروف ..
ونشأة الكلمات ..
أحبك بعد الشروق ..
وبعد الغروب ..
وحتى المماتِ..
أحبك
يا من تملكين القلب عشقاً..
ويا من تسكنين العين نورا ..
و يا من تجعلين الفجر نورا..
فى حياتى ..
فرفقا ..
رفقا يا حبيبتى رفقا ..
فاننى اذوب فى عينيك حبا ..
واموت فى مولاتى عشقا ..

طارق المملوك
27-10-2006

الاثنين، أكتوبر ٢٣، ٢٠٠٦

قصيدة / صوت الساعات

صوت الساعات

ماشي طريق .. يبعد بعيد ..
وانا بنطلق ..
بجرى اسابق .. الانطلاق ..
يمكن اخيرا الحقك ..
والدنيا عيد ..
وانهى ساعات ..
صاحبت فراق ..
لا عرفت اصاحب الطريق ..
لا قدرت اسابق الساعات ..
ولا فيش شهيق ..
ولا فيش امل ..
انفاسى ضاعت و العدم .
رضيت ثبات ..
صامت كما صخر الجبل ..
ووقفت انا ..
سامع سكات ..
فجاه اختفى .. صوت الساعات ..
مابقتش سامع دقدقة ..
ولا فيش نغم .. صوت تكتكه ..
وقفت ساعاتى كلها ..
وبتبتسم ..
قلبى بكى ..
لاحد مصمص شفته ..
اصعب عليه ..
ولا حد يوم صاح و اشتكى ..
وحدانى تايه وسط عيد ..
اصحاب هناك .. بعدوا سنين ..
بيعيشوا عيد ..
مش داريانين .
وحبايب افترقم بعيد ..
الكل قابل دنيته .. فرحان سعيد ..
ماشيه الساعات الا هنا ..
واليوم طويل ..
وقَف على منظر غريب ..
رمله وقمر ..
وسواد و ليل ..
اه يا انا ..
ببكى عليك ..
ضاع الحبيب يوم مافترق ..
سافر بعيد ..
كان الونيس ..
بيدفى ليل برد الشتا ..
كان الورود ..
تطرح جناين ف الربيع .
عى فرشته ..
كان النسيم ..
هفهف ليلاتى جوا صيف ..
كان الرموش .. وبيحمى عين ..
من رمل عاصف ف الخريف ..
اه يا حبيب ..
روحت لبعيد ..
وتركت قلبى للوجع ..
اه يا انا ..
واقف هنا ..
مستنى يوم ترفض ساعاتى الانكسار ..
ترفض ثبات ..
وتعود حياتها ف تنطلق ..
ويعدى يوم قهر الفراق ..
واصرخ بصوتى ع الملأ ..
ملعونه اه ..
ساكنه ف ليالى غربتى ..
تطلع سكات ..
ملعون يا صوت كل الساعات ..
لما توقف مطرحك ..
وتسيب غريب .. ماتفرحه ..
ارجوك يا عيد ..
داوى الوحيد ..
وتجيبه تانى لمطرحه ..

طارق المملوك
23/10/2006

السبت، أكتوبر ٢١، ٢٠٠٦

مملوكيات -7 / ورقة التوت الاخيرة

مملوكيات - 7

العرى شرعا معروف ومحدد ولا مجال للحديث عنه الان فالكل يعرفه ولو اختلفوا بين النقاب و الحجاب ، انما تعالوا نتكلم عن العرى الشخصى ، عندما تكون الفتاه محجبه وتتعمد ان تنحى غطاء راسها عن مقدمة شعرها ، فهذا فى عرفى عرى ، و الدليل على ذلك انه عندما ترى فتاة صديقتها المحجبة وقد ظهر جزء من شعرها تجدها تجرى عليها تحذرها كى تصلح ما افسده الموقف و بسرعة حتى لا يراها احد ، او يرى منها ما لم ترد ، ومن هنا اجد ان العري بين من يدعين الحجاب يكون اكثر ابتذالا ، ويصيبنى بحالة قرف وازداء اكبر و اعنف من غير المحجبه ، لانه نابع من غيره على زى احترمه و اقدسه ، ونفس الحالة - مع الفارق - تصيب الجميع عندما يرى فتاه شرقية ترتدى الملابس الغربية بنوافذها وبوباتها و شرفاتها ، يشعر انها عاريه مع انه يرى بجوارها اخريات غربيات لان وقتها يكون معيار العرى عنده مختلف ، لان معيار العرى اولا عندهم مختلف و محدد بسماحية اعلى هو ارتضوها لانفسهم.
فتعالوا معا ننزل الى الشارع المصرى ، و الله لن تصدقوا ما ستلاقونه فى الشارع ، لن استفيض فانتم تعرفون كيف ترتضى بناتنا موضه لا تتناسب مع مجتمعنا ومع شرعنا سواء كانت محجبة او غير محجبة ، تعالوا نتكلم عن الحشمة لان الدين يسبب ارتيكاريا للكثيرين ، من يرتضى ان تخرج اخته او زوجته وهى ترتدى بنطالا يكشف اكثر مما يستر ، من منا يرتضى ان يكون الزى بتلك الشفافية الغائبة عن مجتمعنا السياسي فاخترنا شفافية الملبس بدلا منه ، من منا يرتضى زيا يقف عن منتصف البطن ، من منا يرى عندما ترتكب الفتاه اى حركة ان يكشف عن اماكن عورات الرجال ، و الله لا الحديث يذهب بى الى ابعد من ذلك ، فاين الرجال فى البيوت ، اين التربيه ، اين احترام الكيان و النفس و الكرامه ، هل ترتضى تلك الفتاه ان يرى الجميع جسمها؟ وان كان فما الهدف ؟ ، اى احترام للنفس هذا واى شخصية تلك التى ترتكب مثل هذه الحماقه .
عندما زرت دبي لاول مرة فى حياتى ، اصبت باكتئاب حاد جدا مما رايته ، و استغربت جدا ان يكون هذا هو الوضع فى بلد عربي مسلم ، وذلك لان وقتها - عام 1999 - كان الى حد ما الشارع المصرى محتشم بعد ان ذهبت موضه الاستريتش اياه ، الذى راه خالى المقيم بالمانيا منذ الستينات فذهل وقال لى بالنص " كل دول مومس " ، قلتله يا خالى مومس ايه بس دول عاملات و طالبات جامعة ، قالى و الله فى المانيا لا يلبس هذا الا العاهرات.
نعود لدبي ، فعند زيارتى تلك الحالية لم استغرب شكل الملابس بنفس الدرجة نظرا لاننى قدمت من مجتمع اقترب كثيرا فى عدم الاحتشام الى دبي التى تمتلئ بالاجانب و الاغراب ، وانتم تعلمون معنى مجتمع مغترب حر من كل الجنسيات، نصفه من العزاب ، فليفعلوا ما يحلو لهم ، فذلك مجتمع اخذ الحرية بلا قيود اجتماعية ، انفصل به المواطنون عن المغتربين ، ولكن مجتمعنا الذى يزخر بالقيم الجميله ، و احترام الانثى به ضارب جذوره مد التاريخ فى الارض الطيبة ، ماذا حدث لنا ؟ ، وكيف اصبحنا نقبل بذلك ؟ ، اسالك و اسال نفسي و اسال الجميع ، فقد كانت الغيرة رمزا لمجتمعنا ، وكانت تلك الغيرة تمتد الى الجارة ، و الى بنت الشارع ، بنت الحارة و المنطقه ، هل كرهنا حميتنا و كرامتنا و هل هانت الى تلك الدرجة ؟ .
وهل اصبح محاربة النقاب و الحجاب هى شغل من يدعون الثقافة ، غاضين البصر عن العرى الذى طال الاخضر و اليابس فى تلك الارض الطاهرة الطيبة التى لم تستحق يوما ان نهينها تلك الاهانات بعرينا و سخفنا و انحطاط مجتمعنا الى تلك الدرجة؟
ليس مستغربا من مجتمع عرى جسده فى مشهد ماساوى قميئ ، ان يسمح بتعرية كل شئ الا الفساد و الظلم و الاستبداد ، بل وان يشجعه ، مجتمه يحارب النقاب و الحجاب فى كل مكان من طلبة الجامعه الة اقالة المذيعات المحجبات و اضطهادهن ، مجتمع يرفض ان يظهر الحشمة و الوقار ، فطغى العري بتشجيعة وتحت سمعه و بصره ، مجتمع اللبس المحزق للولاد و الانسيالات و الصدور المفتوحة و الجيل و الاسبايكى ، هو نفسه المجتمع الذى يضطهد من يطلق لحيته او يصلى الفجر ، مجتمع غريب انقلبت به الاوضاع راسا على عقب ، ولن تقوم له قائمة بديموقراطيه صحيحة فقط ، و لكنه مجتمع يلزمه التربيه من اول و جديد ، حتى لا تسقط ورقة التوت الاخيرة و ينهار معها اى امل فى الاصلاح و الرقى من جديد.

شخبطة ملوكى

- وعن العربيه نت " من القصص الغريبة التي حصلت أيضا خلال العشر الأواخر، القاء دورية للشرطة القبض على شاب وفتاة كان يسيران على كورنيش النيل ثم توقفا واخذا يتبادلان القبلات وسارا عدة خطوات ثم توقفا وكررا نفس المشهد عدة مرات وسط ذهول المارة، فأسرع افراد الدورية بالقبض عليهما واحيلا للنيابة التي احالتهما لمحكمة جنح قصر النيل فأصدرت حكما بتغريم كل منهما مئة جنيه، ودافع الشاب عن نفسه بالقول انها قبلات اخوية، وهما زميلان في العمل واعتادا كلما تقابلا ان يقبل كل منهما الآخر " انتهى الخبر الغريب بغرامة 100 جنيه يا بلاش يا جدعان 100 جنيه و تبوس فى الطريق فى رمضان فى مصر يا بلاش.
- وعن العربية نت ايضا " في مدينة السلام بالقاهرة تلقى قسم الشرطة بلاغا بأن احد اصحاب المقاهي يديرها للعب القمار في نهار رمضان حتى يبعد الانظار عنه، وعندما داهمت الشرطة المقهي ضبطت اكثر من سبعة من الموظفين والعمال والحرفيين يلعبون القمار وأمامهم مبلغ 1700 جنيه فقبضت عليهم وعلي صاحب المقهي، الطريف في الامر ان جميعهم مسلمون وصائمون كما ادعوا " طبعا صايمين ، فلما المحجبات يلبسوا محزق و بديهات قصيرة و يزحقلوا الايشارب لورا يبقى ممكن الرجاله تلعب قمار وهما صايمين مش كده ولا ايه؟؟؟؟

طارق المملوك
21/10/2006

الأربعاء، أكتوبر ٠٤، ٢٠٠٦

قصيدة / ماقدرتيش


ماقدرتيش

كلمة و ماشي ..
لما بعدت .. أنا مت و ضعت ..
لما مشيتى وخدتى الفرحة ..
خدتى الوقت .. وخدتى العمر ..
وخدتى أمانى ..
عدى الوقت وماستناشي ..
وجيت اتكلم بس و احايله ..
مابيفهمشي ..
سرحت فيا سنينه ثوانى ..
جريت بجنون زى القطر ..
سابت الشعر الشايب يطرح ..
قهر و صبر ..
سابت التجاعيد تسكن عمرى ..
وتأمر أمر ..
تجرح فيا و تتحدانى..
تنقش كلمة وترجع تمسح ..تكتب تانى ..
تجرح قلبى بطول و بعرض ..
لما انبسطت و خدت كيفها ..
سابت الجسد الواهن مرمى ..
ف طيشها و زيفها ..
تسرح فيا ديدان الارض ..
وانا من غيرك هابقى ازاى ..
انا من غيرك عمر و رايح ..
عمره ما جاى ..
وحده بتقتل نبض القلب..
تخطف منى ساعاتى وعمر الهنا و الحب ..
جاى بقولك ..
كنت بحبك ..
كنت اتمنى استنى معاكى ..
وافضل احبك عمر.. و اعيش ..
بس كفايه عليا ان اعرف ..
غصبن عنك ......
ماقدرتيش

طارق المملوك
3/10/2006

مملوكيات - 6


مملوكيات - 6

النهارده كنت تعبان جدا بصراحة نزلة البرد دى مكتفانى جدا و مهمدانى ع الاخر، قلت ادخل انام بعد الفطار شوية سحبت معايا للساعة واحده بالليل ، قوم ايه بقى بدل مابقى قايم فايق يشاء السميع العليم ان صاحب العهد الميمون ينكد على اهلى حتى فى منامى
حلمت خير اللهم اجعله خير انه مات اه والله ، وتشتت الافكار من حولى و روحت لايص فعلا ، وماعرفتش ده حلم ولا كابوس ، والاكاده بقى ان شهر رمضان المبارك يشهد نهاية العهد المبارك ، زكما تعودنا منه فى الاعوام الاخيرة يشهد نهايه عصور بعض الملوك و الحكام العرب مش عارف ليه ، هل هما يعنى بركه للدرجة دى عشان نشهد نهايتهم فى ايام مباركه كتلك الايام ، ولا البركة بتكون للشعوب و رحمات من ربى علي الغلابه المطحونين ، الحكمة يعلمها الله وحده.
المهم المكان كان قول كده كانه معسكر قوم انا لما سمعت الخير كنت هاروح ف النوم و الراديو شغال قمت مصحى اللى معايا وهما اتنين فى الاوضة اللى ف المعسكر دى وسجدت سجدة شكر اه و الله
و الناس بلمت جدا فتحنا التليفزيون لقيت واحد بيتكلم زى نشرة كده و بيدمه و الواد تامر بسيونى المذيع اللى لامؤاخذه ده هايموت م العياط و بيطلب يسمع السلام الوطنى قوم يسح اكتر
اللى حواليا بقى بلموا انا الوحيد اللى كنت فرحان و كل الكلام هانعمل ايه البلد هيبقى شكلها ايه مين هيحكمنا
اعتقد ان الموقف ده نفسه اللى وقع فيه عمر مكرم باين
يا ولاد الحلال حد يجيبلنا رئيس من بره عشان يحكمنا اصلنا بقينا اهلى و زمالك ماينفعش حكم محلى ولا اقولكم نجيب محمد على تانى اهه برضه عمل شوية شغل جامد مع انه قتل من عيلتى كتير
نجحوا فى قتل كل القيادات
نجحوا يخلونا نتهبل لمجرد اننا نسمع انه مات
نجحوا يخلوا الغلابة تصدق ان مصر مبارك ماتنفعش تكون الا مع العيله المالكة التى تحمل اسم مبارك
و الله يمكن يكون عندهم حق و احنا اللى مش فاهمين اصلا
تفتكروا لو سالنا نفسنا السؤال العتيق مين ممكن يحكمنا؟ السؤال اللى الناس كلها ترعبك وهى بتسالهولك و كان الكام و سبعين مليون لمؤاخذه مافيهومش حد بيفهم ولا ذاكر و لا عمل دراسات ولا راجل اعمال ناجح ولا فيهم فذ و زكى
المشكله اننا متخيلين اللى يحكم لاوم يبقى استاذ اقتصاد و سياسة و حرب و اجتماع و عربى و حساب
لا و الله و الكل ممكن يفتكر من 26 سنى كان ازاى
هو المفروض يكون شخصية سوية على علم بما يحيط به و عنده فكر و معاه معاونين فى كل المجالات يساعدوه وهو بشخصيته و توازنه يعرف يكون اخر محبس للقرارات
لك الله يا مصر
لك الله يا مصر
وحسبي الله و نعم الوكيل

شخبطة ملوكى

- تناحرت قوى الشعب بعد الوفاه وشهدت الاسواق تكالبا على تخزين السلع الغذائية الاساسية و اعلن الحداد العام.
- هبط سعر صرف الجنيه المصرى امام الدولار نظرا للتكالب على شراء العملات الاجنبية و سفر الكثيرين لخارج البلاد توقعا لحرب ضروس بين قوى الشعب المختلفه .
- خرج علينا الجهبذ صفوت الشريف يعلن ترشيح الحزب الوطنى للسيد جمال مبارك خلفا لوالده حيث انه ليس هناك من هو اجدر منه باستكمال مسيرة التنمية و الخير و دخول مصر عصر العلم و التكنولوجيا و النووى.
- قادة العرب جميعا يعزون السيد جمال مبارك و يبايعونه رئيسا لمصر فليس هناك اجدر منه لاستكمال مسيرة العماله العربية لامريكا فليس من مصالحهم ان يخرج عليهم من مصر من هو على شاكلة ناصر يعادى الغرب و يجر المنطقة لويلات حروب و عداء جديدة مع سيدة العالم.
- الدكتور احمد نظيف يعلن ان الاستفتاء على ترشيح السيد جمال مبارك سيكون فتحا جديدا للشعب و التصويت سيكون من الموبايل على غرار تصويت ستار اكاديمى ، وشهد السوق اختفاء حادا فى كروت الشحن ووصل سعر الكارت اابو 100 جنيه الى 500 جنيه مع اول اعلان عن شكل التصويت الجديد.


طارق المملوك
3/10/2006

الثلاثاء، أكتوبر ٠٣، ٢٠٠٦

فصيدة / كل الاسامى ..

كل الاسامى ..

دنيا تانية ..وعمر تانى ..
شفت حسنك لما جانى ..
لما غنى الكون .. زمانى ..
وقال خلاص ..
انسى عمر تملى يحزن ..
واللى فات ..
عدى ومات ..
بكرة جايلك .. يمكن احسن ..
نور عنيكى .. شاف سمايا ..
ضلمه عتمه .. سواد و ليل ..
راح معدى ..سابلى شمسه ..
ضى نورها ..
شقشق الفجر ف عنيا ..
شقشقه ..
سابلى عصفورلما غنى ..
فوق غصون الحب يملا ..
قلبى صوته زقزقه ..
من زمان كان اللقا ..
و ف عمر تانى ..
من زمان ..
من الف عام ..
اسمى كان مش زى اسمى ..
و انت اسمك زى ماكان ..
اسم احلى من الاسامى ..
اسم احلى منه صورتك ..
والعيون احلى الجميع ..
سحر ياما ..
ورود .. ربيع ..
زى مانت .. و ماتخافيش ..
كلمة منك بتنادينى ..
من حروفها احيا واعيش ..
طله منك تسوى عمرى ..
و الشفايف من كلامها ..
مابتداريش ..
تحيى قلبى .. كلمه منها..
من جمالها ..
مانت قمرى ..
وانت جنه ..
الحنان جوايا غنى ..
لما بتقرب لحضنى ..
أملى عينى .. بنينى عينيك ..
ضى نورك ..
شقشق الصبح ف سمايا ..
شقشقة ..
لم بسمع ..نبض قلبك ..
دقدق الحب فى غنايا..
دقدقة ..
من زمان كنتِ لى ليلى ..
كنت قيسك ..لما مات لك م الجنان ..
من زمان كنتِ لى عبله ..
كنت عنتر .. لما شافك فى الزمان ..
كنت مجنون بيكى انت ..
كنت روميو ..
اوزوريس من حبى خاف ..
ينسوله اسمه ..
و اللى ماتوا و اللى صحيوا ..
خافو منى ..
خافوا قلبى ..
خافوا حبى ..
اخطف المحبوبه منهم ..
كل ذنبى ..
ان حبي عدى فوق حد الجنون ..
يشطب الاسماء و يسكن ..
اعلى كون ..
تصبح الاسماء بعيده ..
تبتعد عن عينى تصغر ..
وانا و انتى بنعلى فوق ..
كل الاسامى ..
مهما تكبر ..

طارق المملوك
2/10/2006