شريط اخبار شخبطة ملوكى

الجمعة، مايو ٢٥، ٢٠٠٧

يوحنا الماشي

يوحنا الماشي
*****
كنت اشاهد فيلم امير الظلام للفنان عادل امام ، ورغم اننى ادعى دائما اننى لست من انصار الفنان المثقف و لست ممن يهوى سماع احاديثة التليفزيونية و الصحفية التى يملؤها الغرور و التعالى ، و لا تخلو دائما من الهتاف للعلمانية و التجنى على الدين بالتلميح و احيانا بالتصريح ، الا اننى ضحكت عندما جاء مشهد فسره لى اخى الشاعر طارق حمدى حتى دمعت عيناى.
مشهد مدير المؤسسة التى تدار لرعاية المكفوفين وهو متعب و تطوع سعيد " عادل اماما " بمعالجته بالحقنة الشرجية التى ملأها بالويسكى ، مشهد يفطس من الضحك عميان ملتفون حول المدير الذى اراهم النجوم فى سواد يعيشونه طوال اليوم ، ومع استخدام ذلك الاصطلاح الذى يمكن تفسيرة انه عمل ايجابى نظرا لانهم مكفوفين ، وانهم اراهم النجوم فى ظلام دامس يعيشونه ، ظلام بالعيون فقط ولكن كان المدير من اصحاب الظلام العاطفى او الحسي و الفكرى ، كان متطرفا فى معاملتهم بمنتهى القسوة و الشدة ، يتكسب من الاعانات التى تنهال على الدار من اجل مساعده المكفوفين ، يسرقها فى كرشه و يتقاسمها مع مساعديه ، تاركا المكفوفين فى حالة رثه من حيث المظهر ووسائل الاعانة التى يجب ان توفر لهم ، و جاء هذا البطل من عالم اخر ليريهم العالم من حولهم ويحول نجوم العذاب من ذلك المدير الى ضوء و منظر و الوان طبيعية يرونها بقلوبهم بدلا من اعينهم و اضفى على جو الدار سعادة بالغة مما احرق قلب مدير الدار و بدأ التبرص فى التنكيد عليهم.
نعود الى مرض مدير الدار و الحقنة الشرجية التى استخدمها البطل فى محاولة الانتقام تحت ستار علاجه ، و هنا ساله مساعد المدير عن نوع الشيح الذى يستخدمه فى الحقنة الشرجية لانه مختلف فى رائحته بشكل ملحوظ و هنا رد عليه البطل انه من نوع يوحنا الماشي.
كلمات غريبة لم اقف عندها قبل تفسير اخى الحبيب طارق حمدى ، كان البطل السكير قد وضع خمرا فى الحقنة الشرجية و كانت كلمة يوحنا الماشى هى الترجمة الحرفية لنوع الخمر الذى يشربه “ john walker “ .
تفسير اخى طارق حمدى ظل متلعقا فى ذهنى اريد البوح به لاننى و حقيقة لم التفت الى تلك الكلمات من قبل ولا الى الداعى وراء استخدام تلك الكامت الغامضة من قبله او من قبل الكاتب ، هل هى لمجرد الضحك ام وراءها غرض اخر
فعادة الفنان الذى يظهر البطوله باشكال غريبة و شاذة و مرفوضه ليقدمها لنا كانها سمات البطل الشخصية ، وعادة ما تكون السكر و القمار و اللصوصية او الفساد فى وسط الحكومة ، ولا تخلو كما ذكرنا من تقديم الرجل الملتزم او رجل الدين فى شكل المدعى او الفاسد الذى يحمل فى باطنه غير مظهره
تاملوا افلام غير العادل الذى لا يمكن ان يكون اماما ابدا على راى احد المشايخ و ستلمحون فى افلامه تلك اللزمة التى يكررها دائما
و بعدها فلنكمل الحوار

*****

طارق المملوك
25-5-2007

الاثنين، مايو ٢١، ٢٠٠٧

مربع الرعب المصرى / 2

مربع الرعب المصرى / 2
*****
بالامس القريب كان الجميع فكرا و جسدا مجتمعين تحت سماء واحده يجمعهم القلق و الفرح و المرح و الابتسام ، تجمعهم اغنية او قصيدة او مقال او قصة يرويها احدهم او يلقيها على مسامع بقية الاضلاع .. كانت السماء صافية رغم قليل من الغيوم فى الجهة الغربية من المدينة ، لم يلتفتوا اليها ، كان الطقس معتدلا رغم ما يلقيه خبراء الارصاد على مسامعهم من تحذيرات ان ما يعيشونه ما هو الا حالة عارضه و يعود الطقس حارا رطبا كما هو الطبيعى فى تلك البقعة من العالم الصحراوى الذى نبتت فيه معالم صداقتهم و ارتوت بما تبقى من مياه الامطار النادرة.

نبتة صداقتهم كانت غضة .. يانعة وسط نباتات شوكية جافة كما هى عادة الصحارى فلم تستطع ان تقاوم او تتعايش او تتكامل او تتفاعل مع المحيط من حولها .. كانت نبتة شاذة فى هذا المكان يتندر المارون عليها من شكلها فالجمال لا يستساغ كما هو فى كل مكان .. فهناك صفات الجمال شعر اصفر و عيون زرقاء و بشرة شقراء وطول فارع و نحافة مبالغ بها ، و هنا يصير الشعر الاسود و العيون السمراء و البشرة الحنطية هى اعلى مستويات الجمال ، كرهت النباتات الشوكية وجود جارة تملك رائحة العطور و تزدان بابهى الالوان المبهرة ، وازداد الكره مع حب الناس لتلك النبتى التى تتفاعل بعمليه بناء ضوئى كل صباح لتزداد نضارة و تفتحا .
وذات يوم اتفقت النباتات الشوكية على التحاور مع تلك النبتة بدلا من مقاطعتها ، راوا جمالها و ادبها و تشمموا عطرها الفواح و بهرهم تواضعها ، و مع الاسف ازدادت النقمة و الحنق و الكره اكثر و اكثر ، فكان الاتفاق .
هجوم ببذورهم الجافة من وضع القذف كما المنجنيق ، وتراشق بالاشواك كرمى السهام ، و طعن من قرب بسنون الاشواك المدببة فى جسد النبتى الجميله ، فتقطعت الزهرة ، اول زهرة ترى النور من تلك النبته.
حزن الجميع من وقوع ورده النبتة الطيبة الراقية و لكن دعونا ننتظر فالنبتة لم تمت ولم تفقد بعد خصوبتها و قدرتها على الانبات .
غدا سترون زهورا و زهورا تملا الدنيا رحيقا ولكن اولا فلتنقلوا نبتتنا الطيبة الى ارضها الخصبة بجوار النهر ، نهر الحب و الاخلاق و العطاء ، فترتوى و تكبر لتصير يوما ظلا نحتمى به من برودة البعض و من سخافة الاخرين.

لن يصبح الحلم معجزة ، و لن تصبح معه الامانى اكثر استحالة ، و لن تتحول معه السعادة الى اسطورة ، ولا التوافق على اعجاز علمى ، و ابدا لن يصير العمل الجماعى درب من دروب المستحيل.
مربع الرعب المصرى ، الى اين ياخذكم الزمان؟ ، ايها الفنان .. ايها الشاعر .. ايها الحكيم .. ايها الفريد فى عالمه .. الى اين تاخذنا خطواتنا؟ ..
*****
طارق المملوك
21-5-2007

السبت، مايو ١٩، ٢٠٠٧

«ديمو ديمو ديمقراطية»..

«ديمو ديمو ديمقراطية».. اللعبة تصميمها كده و«game over» يا حلوين
*****
قد يظن من يقرأ العنوان للوهلة الأولي إني بدلع الديمقراطية علي طريقة محمود عبدالعزيز في فيلم «الكيف» بس بدل الكيمي كيمي كو تبقي الديمو ديمو ديمقراطية، ولكن هذا غير صحيح لأني لسه متسلطنش للدرجة دي، وقد يتساءل شخص آخر هما جايبينلنا واحد بيتهته حتي في الكتابة، أقوله لا برضه لأني والحمد لله نطقي سليم! فاضل احتمال واحد أني أكون بقص (الكلا) الكلام يعني زي المرحوم محمد رضا، فتكون الديمقراطية ديمو، أقوله برضه لا، كلامك مش (مظبو) مظبوط يعني، علشان أنا مش (مهبو) مهبول يعني، وربنا يكفينا جميعا شر (الأمرا) الأمراض يعني.
أمال إيه حكاية الديمو دي؟

الحكاية ببساطة شديدة أنني كنت بلعب «game» علي الكمبيوتر.. كنت ماشي في اللعبة آخر حلاوة وعمال اتنقل من مرحلة لمرحلة ـ طبعا في المراحل الأولي السهلة ـ وأول ما اللعبة بدأت تخش في الجد ـ يعني مرحلة مهمة ـ لقيت المرحله دي مبتشتغلش! الله؟ في إيه يا إخوانا؟ دا اللعبة كانت هتبتدي تحلو، وبما أنني بعافية حبتين في كل ما يتعلق بالكمبيوتر، اتصلت بصديق وحكيتله الحكاية،
وببساطة شديدة قال لي اللعبة اللي عندك دي «demo» يعني إيه يا عم الحج؟ (ديمو) دي، رد علي في برود يعني مش كاملة، ناقصة، الجزء اللي عندك ده تحنيس مش أكتر، ااااااااااااه دلوقتي فهمت واخسارتاه اللعبة كانت حلوه وزي الفل ولو كانت كملت كانت هتبقي أحلي، لكن إشمعني اللعبة دي اللي هتكمل، ما احنا عندنا حاجات كتير قوي (ديمو)، نظام تعليم (ديمو)،
نظام صحي (ديمو)، نظام اجتماعي (ديمو)، نظام سياسي (ديمو) والحياة كلها (ديمو x ديمو) فعلي سبيل المثال في السياسة ندعي أننا لدينا ديمقراطية، ولكنها في حقيقة الأمر (ديمو ديمقراطية)، زي اللعبة بالضبط المراحل الأولي السهلة اللي ممكن أي حد يعملها، حرية التعبير دون التغيير، كل اللي نفسه في حاجه يقولها لكن لا أحد يسمع أو يستجيب، الأحزاب موجودة، ولكنها غائبة، ليس لديها رؤية، ليس لديها برنامج واضح، ليس لديها هدف، لا تعبر عن الناس ولا الناس تدري شيئا عنها،
الانتخابات موجودة دائما ومزورة دائما أيضا، كل حاجة (ديمو) موجودة، ولكن ليست كاملة، وأصحاب اللعبة بيلعبوها صح، شوية مراحل سهلة وعبيطة في الأول، علشان الكل يقول إحنا عندنا ديمقراطية، ولكن أول ما اللعبة تدخل في الجد تقف، تجيلها يمين تجيلها شمال عمرها ما بتكمل ولا حتكمل، لأن أصحاب اللعبة مش عايزينها تكمل، لازم تقف عند مرحلة معينة وإلا اللعبة ممكن تقلب جد وساعتها هما أول ناس هيروحوا في الرجلين.
مهندس/أحمد عبدالغني
*****

طارق المملوك

الأربعاء، مايو ٠٩، ٢٠٠٧

قصيدة / لحن عاشق


.. لحن عاشق ..
*****
لسه عاشقك ..
لسه عايشك ..
لسه فاكر ..
رعشة الحب اللى عايش جوا منى..
بحر هادر زى ما هوا .. و من سنين ..
يسكنك ويعيش ف غنوة ..
لحنها مفتاحه دايب م الحنين ..
نوته مكتوبة بدمايا ..
ونبض قلبى ..
ونور عيونى ..
نجمة تضوى ف ليل سمايا ..
بلحن هايم ..
شقشق الفجر اللى نايم .. بين جفونى ..
و ابتسم ..
لما اتولد لحنى اللى دايب واترسم .. ف جفون عنيكى ..
يترمى ف حضنك ياخدنى .. باحلى لمسه ..
لمسة السحر ف ايديكى ..
تتقرى الكلمة ف شفايفك .. اغلى همسه ..
وابقى لامسك .. وابقى شايفك ..
تتولد دنيا ف عينيكى ..
دنيا جدرانها بهواكى..
عشت بيها ..
عشت فيها ..
عايشه فيا وجوا منى ..
بس قولى .. ازاى وامتى ..
اتبنت جوايا دنيا .. باسمك انت ..
من سنين عشقك بانيها ..
وحتة حتة ..
ركن ركن ..
وحارة حارة ..
شكلها من صورتك انتى ..
حِسَها من قلبك انتى ..
ولا صوتها و ضحكها .. من لحنك انتى ..
لحن قلبك ..
اتولد وقت اما قابلك ..
عيشي قلبى .. واسكني بالعشق حبي ..
دى البيوت تسكن صحابها ..
و الشوارع تمشى فيهم ..
والدروب تتغنى بيهم ..
لما تنده .. تتولد فرحة ف عنيهم ..
والاماكن عاشقة صوتهم ..
تنكوى ف البعد عنهم ..
مدى ايدك .. خطى قلبى ..
عيشى دنيا بنيتها ليكى ..بيوت .. مداين ..
و اللى ساكن جوا منها ..
هو انت ..
ايوة انت .. ومين سواكى ..
يحضنك قلبى و يرفرف فوق سماكى ..
تسكن الفرحة ف هواكى ..
ابقى مين ؟ ..
ابقى اللى عاشق ..
واللى سهمك جوا منى ..
رغم بعدك .. لسه راشق ..
*****

طارق المملوك
8/5/2007